نام عملیات: اربعین

سیدحسن نصرالله بعد از عملیات علیه صهیونیست‌ها: امروز روز شکست اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا بود. شامگاه یکشنبه ساعاتی پس از عملیات موفق نیروهای مقاومت حزب‌الله لبنان علیه اهدافی در عمق مناطق اشغالی فلسطین،سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سخنانی جزئیات و مشخصات این عملیات را تشریح کرد.  عملیات اربعین: دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت که عملیات گسترده حزب‌الله علیه دشمن صهیونیستی را «عملیات اربعین» می‌نامیم.

 چرایی تأخیر در عملیات: دبیرکل حزب‌الله درباره زمان عملیات تصریح کرد که عجله برای پاسخگویی در اوج هشدار اسرائیل و آمریکا می‌توانست به‌معنای شکست باشد. یکی از دلایل تأخیر در پاسخ، نیاز به زمان و مشورت در مورد این مسئله بود که آیا پاسخ از طریق محور مقاومت باشد یا به تنهایی. ما منتظر ماندیم تا فرصت مذاکره را فراهم کنیم، زیرا هدف ما در این جبهه و تمام فداکاری‌ها، توقف جنگ غزه است.

 عدم‌حمله به غیرنظامیان: سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد که ما سرفصل‌ها و محدودیت‌هایی را برای پاسخ، ازجمله هدف قرار ندادن «غیرنظامیان» تعیین کردیم. ما تصمیم گرفتیم که هدف نظامی و به ترور فرمانده شهید فؤاد شکر مرتبط باشد. ما همچنین تصمیم گرفتیم که هدف باید در عمق رژیم صهیونیستی و نزدیک به «تل‌آویو» باشد. ما پایگاه «گلیلوت» را هدف قرار دادیم که پایگاه اصلی وابسته به لشکر اطلاعاتی نظامی «امان» و واحد «8200» وابسته به آن است.

 جزئیات عملیات اربعین: دبیرکل حزب‌الله با اشاره به جزئیات بیشتر عملیات اربعین افزود که زمان عملیات ساعت 5:15 صبح تعیین شد. در عملیات ما برای نخستین‌بار یک پهپاد را از منطقه بقاع در شرق لبنان پرتاب کردیم. تأکید می‌کنم که قبل از عملیات هیچ سکوی پرتاب حزب‌الله مورد اصابت دشمن قرار نگرفت. آشیانه‌های پهپادهای حزب‌الله نه قبل و نه بعد از عملیات هیچ آسیبی ندیدند. تمامی پهپادهای پرتاب شده از دره بقاع به سلامت از مرز لبنان و فلسطین اشغالی به سمت اهداف مشخص شده عبور کردند.

 هدف خاص عملیات: دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد که هدف نظامی خاص که در عملیات اربعین مورد حمله قرار گرفت، پایگاه اطلاعاتی نظامی «امان» و «واحد 8200» در «گلیلوت» در نزدیکی «تل‌آویو» بود. داده‌های ما حاکی از این است که تعدادی پهپاد به این دو هدف رسیده‌اند، اما دشمن طبق معمول اخبار را سانسور می‌کند.  فراتر از برنامه‌ریزی‌ها: سیدحسن نصرالله تأکید کرد که آنچه برنامه‌ریزی شده بود، اتفاق افتاد و دستاورد ما حتی بیشتر از پیش‌بینی‌مان بود. ما قرار بود 300موشک پرتاب کنیم، اما 340موشک پرتاب کردیم. ما قصد استفاده از موشک‌های راهبردی را نداشتیم، اما ممکن است در آینده نزدیک از آنها استفاده کنیم.

 اسرائیل حرام‌زاده‌ای است فرزند حرام‌زاده: اسرائیل، این موجود نامشروع، فرزند آمریکاست. خود آمریکا هم مانند اسرائیل میلیون‌ها سرخپوست را کشت. برای همین می‌گویم آمریکا هم حرام‌زاده است. لبنان دیگر ضعیف نیست که به آن یورش بیاورند. شاید روزی ما به شما یورش آوردیم. /همشهری
 

نظرات در مورد عملیات اربعین




















 

ضربه اول در عملیات اربعین

پایگاه «گلیلوت» متعلق به سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل هدف حمله پهپادی و موشکی حزب‌الله‌ قرار گرفت. دبیرکل حزب‌الله لبنان عملیات «روز اربعین» را پاسخ به ترور فرمانده فؤاد شکر عنوان کرد و گفت که هدف این عملیات پایگاه‌های مهم نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بوده است. سید حسن نصرالله در آغاز این سخنرانی به ذکر مصیبت اربعین امام حسین(ع) پرداخت. نصرالله با درود به رزمندگان قهرمان مقاومت در جبهه‌های جنوب لبنان و در تمام جبهه‌های فلسطین، عراق و یمن گفت: دشمن اسرائیلی عامل تشدید تنش در جبهه جنوب است.

سید حسن نصرالله اظهارکرد: همان‌طور که همه می‌دانند چند هفته قبل رژیم اشغالگر تمامی خطوط قرمز را زیر پا گذاشت و به ضاحیه جنوبی بیروت حمله کرد و غیرنظامیان و زنان و کودکان و همچنین فؤاد شکر فرمانده ما را به شهادت رساند و طبیعی بود که مقاومت متعهد به پاسخ شود. رهبر حزب‌الله تأکید کرد: عملیات گسترده حزب‌الله را که امروز علیه دشمن صهیونیستی انجام شد، «عملیات اربعین» می‌نامیم و تأکید می‌کنیم طرفی که اوضاع را در لبنان و جبهه به این درجه از تنش رسانده دشمن اسرائیلی است.
 

تصمیم گرفته شد که عملیاتمان به شکل جداگانه انجام شود

وی درباره تأخیر در پاسخ به رژیم صهیونیستی گفت: تأخیر در عملیات به دلیل هوشیاری امریکا و اسرائیل بود و همین تأخیر نیز به نوعی مجازاتی برای دشمن بود. عجله برای پاسخگویی در اوج هشدار اسرائیل و امریکا می‌توانست به معنای شکست باشد. ما به کسی نگفتیم که صبر می‌کنیم و در واقع منتظر بودیم که به مذاکرات فرصت بدهیم و این هدف واقعی ماست که جلوی تجاوز به مردم خود در غزه را بگیریم. به اندازه کافی برای انجام مذاکرات فرصت دادیم و مطمئن بودیم که مواضع امریکا و اسرائیل و رژیم صهیونیستی ریاکارانه و منافقانه است. هدف اصلی ما توقف تجاوز به غزه است و فرصت کافی هم دادیم. اما مشخص شد نتانیاهو شروط جدیدی دارد و همه اینها وقت کشی بود.

نصرالله افزود: یکی از دیگر دلایل تأخیر در پاسخگویی نیاز به زمان و مشورت در مورد این مسأله بود که آیا پاسخ از طریق محور باشد یا به تنهایی و در نتیجه رایزنی‌ها، به دلیل ملاحظاتی که در طول زمان مشخص می‌شود، تصمیم گرفتیم عملیات خود را به صورت جداگانه انجام دهیم. نصرالله گفت: جهان می‌داند که امریکایی‌ها می‌توانند نتانیاهو را مجبور به توقف تجاوز به غزه کنند و در شرایطی که دشمن همچنان در حالت آماده‌باش قرار دارد تأخیر در پاسخ هیچ سودی برای ما ندارد. ما اصولی را برای پاسخ تعیین کردیم تا هدف غیرنظامی نباشد، زیرا می‌دانیم که شهدای غیرنظامی در ضاحیه جنوبی بیروت وجود دارد و این را درک می‌کنیم. بنابراین تصمیم گرفتیم که هدف باید نظامی باشد، نه غیرنظامی یا زیرساختی. تصمیم ما آن بود که اهداف نظامی و نزدیک به تل‌آویو را هدف قرار دهیم. اینکه باید معادله بازدارندگی را حفظ کنیم و اینکه اجازه ندهیم دشمن خطوط قرمز را زیر پا بگذارد.
 

تصمیم براین شد هدف در عمق و نزدیک به تل آویو باشد 

نصرالله در این باره اضافه کرد: ترور فؤاد شکر با مشارکت اطلاعات نظامی و نیروی هوایی اسرائیل انجام شد و به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که پاسخ علیه یک هدف نظامی و مرتبط با ترور این فرمانده باشد. وی افزود: ما یک هدف اولیه برای عملیات در عمق اسرائیل شناسایی کردیم که پایگاه «گلیلوت» بود. این پایگاه که متعلق به سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل موسوم به «امان» است یگان۸۲۰۰ دشمن در آن مستقر است. پایگاه گلیلوت با مرزهای لبنان ۱۱۰ کیلومتر و تا محدوده شهر تل‌آویو ۱۵۰۰ متر فاصله دارد. نصرالله ادامه داد: هدف، پایگاه اطلاعات نظامی در گلیلوت بود و در کنار آن تعدادی پایگاه و پادگان در الجلیل و جولان هدف قرار گرفتند. تصمیم گرفتیم که پایگاه‌ها و پادگان‌ها در الجلیل و جولان را با موشک‌های کاتیوشا هدف قرار دهیم.

وی اضافه کرد: تصمیم این بود که ۳۰۰ موشک کاتیوشا برای چند دقیقه شلیک شود و سامانه‌های گنبد آهنین را به خود مشغول کنند تا پهپادها هم عبور کنند. به همین منظور ما ۳۴۰ موشک کاتیوشا به پایگاه‌ها و پادگان‌های اسرائیل شلیک کردیم و این نخستین بار بود که پهپادها را از منطقه بقاع به پرواز درآوردیم.
نصرالله تأکید کرد: همه پهپادهایی که از بقاع به راه افتادند از مرز لبنان و فلسطین به سلامت به سمت اهداف مشخص شده عبور کردند و هدف نظامی خاص ما پایگاه اطلاعات نظامی، واحد ۸۲۰۰، در نزدیکی تل آویو بود.
 

اسرائیل به دروغ متوسل شده است

سید حسن نصرالله همچنین گفت: روزها و شب‌ها حقیقت آنچه را که در نتیجه عملیات‌های ما رخ داد، علی‌رغم پنهان‌کاری دشمن، آشکار خواهد کرد. بر اساس اطلاعات ما، تعدادی از پهپادها به اهداف خود اصابت کردند، اما دشمن سکوت اختیار کرده است. روایت دشمن مملو از دروغ است و اسرائیل که خود را قوی‌ترین قدرت منطقه می‌داند به دلیل ضعف خود به دروغ متوسل می‌شود.

وی ادامه داد: تلفات در نهاریا، عکا و مناطق دیگر، در صورت وقوع، ناشی از موشک‌های رهگیر اسرائیل بوده است. اسرائیل زمانی که از نابود کردن موشک‌های استراتژیک ما صحبت کرد، دروغ گفت، چراکه ما از آنها استفاده نکردیم و ممکن است در آینده از آنها استفاده کنیم. نصرالله تأکید کرد: هر چیزی که می‌خواستیم طبق عملیات برنامه‌ریزی شده انجام دهیم، اتفاق افتاده است و چندی پیش تمام دره‌ها را از موشک‌های دقیق و بالستیک پاکسازی کردیم و آنچه امروز دشمن بمباران کرد دره‌های خالی است. هیچ انبار موشک بالستیک در آنها وجود نداشت و ادعاهای دشمن مبنی بر هدف قرار دادن موشک‌های بالستیک که برای هدف قرار دادن تل آویو آماده شده بودند، دروغ است. وی اضافه کرد: سکوهای پرتاب پهپاد مورد اصابت قرار نگرفتند و حملات اسرائیل تنها به دو سکوی پرتاب موشک اصابت کرد.
 

دشمن متحمل شکست اطلاعاتی شد

دبیرکل حزب‌الله لبنان در این باره تصریح کرد: دشمن از صدها حمله صحبت می‌کند و این درحالی است که آنها فقط دو موشک‌انداز را مورد اصابت قرار دادند. دشمن نیم ساعت قبل از عملیات ما حملات خود را آغاز کرد و این نکته نشان می‌دهد اطلاعاتی از عملیات ما نداشت. وی ادامه داد: دشمن متوجه تحرکات رزمندگان مقاومت شد و به همین دلیل حملات خود را آغاز کرد که این اقدام پیشدستانه نبود و تأثیری بر مقاومت نداشت. ما شاهد روایت دروغ اسرائیل و شکست اطلاعاتی آن هستیم و عملیات ما با موفقیت به پایان رسید.

نصرالله ادامه داد: تمام صحبت‌های مقامات دشمن درباره دستاوردهای بزرگ نظامی و امنیتی برای اسرائیلی‌ها دروغ است و عملیات نظامی امروز ما با وجود همه شرایط سخت با دقت انجام شد؛ چراکه ما تصمیم گرفتیم پاسخ دهیم و علیرغم همه ارعاب‌های خارجی و داخلی به اجرای آن ادامه دادیم. سید حسن نصرالله همچنین خاطرنشان کرد: گفتیم که پاسخ امروز ما اولیه و مقدماتی است و اگر نتیجه عملیات برای ما ناکافی باشد، بعداً تصمیم می‌گیریم چه کنیم. نصرالله بیان کرد: دشمن یک شکست اطلاعاتی متحمل شد و در عملیات پیشدستانه هم شکست خورد و عملیات ما بر‌اساس آنچه برنامه‌ریزی شده بود، به دقت انجام شد. امروز شاهد یک صحنه‌ای هستیم که بیانگر شجاعت مقاومت در اتخاذ این تصمیم است.

دبیرکل مقاومت افزود: مقاومت تصمیم گرفت و تصمیم خود را اجرا کرد، دشمن هم تل‌آویو و فرودگاه‌ها را بست و پناهگاه‌ها را باز کرد، به محض اینکه ما از راکت‌های کاتیوشا و پهپادها استفاده کردیم، وقتی ما فراتر از این کارها را انجام دهیم، دشمن چه کار خواهد کرد؟ سید حسن نصرالله اظهار داشت: این اولین عملیات بزرگ مقاومت در نبود فرمانده بزرگ خود، فؤاد شکر بود که بدون هرگونه خلل و نقصی انجام شد. دشمن در پاسخ خود در صبح امروز جرأت نکرد غیرنظامیان را هدف قرار دهد، زیرا مقاومت و محیط حامی مقاومت در آن قرار دارد، این معادله‌ای است که ما امروز آن را تحکیم و تثبیت کردیم.
 

خون ما بر شمشیر پیروز خواهد شد

دبیرکل حزب‌الله گفت: عملیات امروز ما ممکن است برای طرف‌های فلسطینی و عربی در مذاکرات بسیار مفید باشد و پیام آن برای دشمن و امریکایی‌ها روشن است. او اضافه کرد: هر امیدی به خاموش کردن جبهه‌های پشتیبانی ناامید خواهد شد و کاری را که از ۱۱ ماه پیش آغاز کرده‌ایم، بدون توجه به ارعاب و فداکاری، تکمیل خواهیم کرد. ما مردمی هستیم که قربانی شدن را نمی‌پذیریم و در مقابل کسی گردن خم نمی‌کنیم و خون مظلوم ما بر شمشیر پیروز می‌شود. اسرائیل، این موجود نامشرع، فرزند امریکاست. خود امریکا هم مانند اسرائیل میلیون‌ها سرخ‌پوست را کشت. برای همین می‌گویم امریکا هم حرامزاده است. دبیرکل حزب‌الله لبنان در پایان خاطرنشان کرد: دشمن باید بفهمد روزی که می‌توانست با یک گروه موسیقی به لبنان حمله کند به پایان رسیده است و ممکن است روزی برسد که ما بتوانیم با یک گروه موسیقی به آن حمله کنیم. /ایران

 

ابتکارعمل در دست حزب‌الله

اذعان رسانه‌های غربی به شکست در برابر اراده انصارالله

حملات گسترده و تلافی‌جویانه حزب‌الله به اهداف کلیدی و استراتژیک رژیم صهیونیستی در اعماق شمال سرزمین‌های اشغالی و تحمیل خسارت‌های بسیار، این رژیم را در شوک فرو برد. روز گذشته مقاومت لبنان «حمله مقدماتی» را در پاسخ به شهادت فؤاد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله با استفاده از موشک و پهپاد تدارک دید. این عملیات که منعکس‌کننده تحلیل بازدارندگی اسرائیل در شمال بود، برای این رژیم بسیار گران تمام شد و از این رو آنها را مجبور به واکنش سریع و حمله به جنوب لبنان با استفاده از ده‌ها جنگنده کرد.

حزب‌الله تعدادی سایت، پادگان و سکوهای گنبد آهنین متعلق به اشغالگران در شمال فلسطین اشغالی را با تعداد زیادی موشک و بیش از ۳۲۰ راکت کاتیوشا هدف قرار داد و عملیات موفقیت‌آمیز بوده است. این جنبش در پایان بیانیه خود تأکید کرد، در بالاترین آمادگی خود قرار دارد و با قدرت در برابر هرگونه تجاوز اسرائیل خواهد ایستاد. حزب‌الله اعلام کرد، 11 پایگاه نظامی و امنیتی به نام‌های میرون، ناوی زیف، زعتون، الزاعوره، السهل، عین زی تیم، راموت نفتالی و همچنین کیلع، یو اف، نفح و یردن در جولان اشغالی سوریه را مورد هدف قرار داده است. بعداً رسانه‌های نظامی مقاومت اسلامی لبنان فیلمی از پایگاه‌ها و پادگان‌های نظامی مورد هدف قرارگرفته، منتشر کردند. مقاومت اسلامی در بیانیه سوم تأکید کرد: تمام پهپادهای تهاجمی در زمان‌های تعیین‌شده و از تمامی سکوهای پرتاب به حرکت درآمدند و از مرزهای لبنان عبور کردند و به این ترتیب «عملیات نظامی امروز به پایان رسیده است».

به گزارش المیادین، موشک‌های پرتاب‌شده توسط حزب‌الله در ابتدا «عملیاتی مقدماتی برای حمله قدرتمند از طریق انبوه پهپادها» بود که طی آن منطقه‌ای به وسعت 1500 کیلومترمربع از شمال فلسطین اشغالی هدف قرار گرفت.

یک منبع در حزب‌الله اعلام کرد: ارتش اسرائیل موفق به رهگیری پهپادهای تهاجمی ما نشد و ما با پرتاب تعداد زیادی موشک موفق شدیم ارتش اسرائیل را گمراه کنیم. وی همچنین اعلام کرد: ما دو هدف اصلی را در شمال تل‌آویو هدف قرار دادیم که متعاقباً آنها را اعلام خواهیم کرد. به گزارش رسانه‌های لبنانی، حملات ارتش صهیونیستی به جنوب لبنان بیش از 20 دقیقه طول کشید و این رژیم برای نخستین بار طی 11 ماه گذشته حمله گسترده‌ای را به مناطق جنوب لبنان انجام داد.
 

ادعای «حمله پیشگیرانه» اسرائیل

حزب‌الله با وجود آمادگی کامل اسرائیل و استفاده این رژیم از پشتیبانی اطلاعاتی و عملیاتی قابل توجه ایالات متحده امریکا و همچنین حضور یک هواپیمای جنگی بر فراز حریم هوایی لبنان، توانست اهداف خود را در این حمله مورد هدف قرار دهد. اطلاعات موثق رسیده به المیادین حاکی از آن است که مقاومت عملیات پاسخ برنامه‌ریزی شده را، با وجود سانسور گسترده اسرائیل با موفقیت کامل انجام داد. از این رو، ادعای اشغالگران مبنی بر خنثی کردن عملیات حزب‌الله، یک دروغ نظامی و یک ادعای رسانه‌ای برای فریب جامعه‌اش است. رسانه‌های عبری روز گذشته برای انکار آسیب وارده و شوک غافلگیرانه از حمله حزب‌الله در صدد بر آمدند تا واکنش اسرائیل را در قالب «حملات پیشدستانه» توصیف کنند. در واکنش به این خبرسازی رژیم صهیونیستی، مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد: ادعاهای دشمن در مورد اقدام پیشگیرانه و برهم‌زدن حمله مقاومت، ادعایی پوچ و توخالی و مغایر با واقعیت‌های میدانی است؛ این ادعاها امروز (عصر جمعه) در سخنرانی سید‌حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله تکذیب خواهد شد.

المیادین نیز در این رابطه نوشت: «ارتش اسرائیل در تلاش است به مخاطبان خود نشان دهد که حمله پیشگیرانه علیه حزب‌الله انجام داده، اما طبق اخبار، شلیک موشک در سحرگاه از لبنان به سمت الجلیل غربی، قبل از تجاوز اسرائیل به جنوب لبنان آغاز شده است.» حمله پیشدستانه طبق قاعده‌های نظامی باید موجب بازداشت هر گونه حمله از سوی طرف مقابل باشد، اما حملات رژیم اشغالگر به جنوب لبنان نتوانست از حمله‌ای که حزب‌الله با پرتاب موشک و انبوه پهپادها آغاز کرده بود جلوگیری کند و از این رو چنین ادعایی بوضوح رد می‌شود.
 

وحشت در سرزمین‌های اشغالی

به دنبال حملات گسترده موشکی و پهپادی حزب‌الله لبنان به اراضی اشغالی، یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ۴۸ ساعت وضعیت اضطراری اعلام کرد. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی از اصابت ده‌ها موشک شلیک‌شده از جنوب لبنان به اراضی اشغالی خبر داد. رسانه‌های عبری بعد از آغاز درگیری‌های شدید در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی اعلام کردند، مسئولان مؤسسه موسوم به شورای الجلیل از شهرک‌نشینان خواسته‌اند تا به نزدیکی پناهگاه‌ها بروند. رسانه‌های عبری همچنین از لغو جلسه هفتگی کابینه رژیم صهیونیستی به دلیل تحولات امنیتی خبر داده و اعلام کردند، فرودگاه بن‌گوریون در تل‌آویو نیز به دلیل اوضاع امنیتی و ترس از حملات حزب‌الله تعطیل شده است. منابع رسانه‌ای گزارش دادند: آژیرهای خطر در مناطق مختلف شمال فلسطین اشغالی از جمله الجلیل، از ابتدای صبح امروز (جمعه) به صدا درآمده و این صدا هنوز هم متوقف نشده است.

به گزارش عبری وای نت، در محل حادثه در منطقه عکا، بسیاری از خانه‌ها و آپارتمان‌ها آسیب دیدند. طبق گزارش میدانی این رسانه، وحشت بسیار در میان ساکنان وجود دارد و مردم اطمینان ندارند که بتوانند در حملات آتی در امان باشند. از طرف دیگر رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند، ارزیابی‌های اسرائیل نشان می‌دهد که حزب‌الله طی ساعات آینده به تل‌آویو حمله خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود، حزب‌الله حدود 1000 موشک به عمق اسرائیل (فلسطین اشغالی) شلیک خواهد کرد. امنیت متزلزل شده در شمال سرزمین‌های اشغالی که با فشار فزاینده حملات روز گذشته حزب‌الله به مرز فروپاشی رسیده، سکونت در این مناطق را غیرممکن کرده و از این رو، ساکنان را از سیاست‌های نتانیاهو به ستوه آورده است. رسانه‌های عبری به نقل از اهالی شمال که خود را فراموش شده دولت می‌دانند، نوشتند:«ما ساکنان شمال، سپر انسانی ساکنان مرکز شده‌ایم.»
 

واکنش مقاومت به پاسخ مقدماتی حزب‌الله

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با صدور بیانیه‌ای پاسخ استثنایی و بزرگ حزب‌الله به رژیم صهیونیستی را تبریک گفت و آن را سیلی محکمی به این رژیم تروریست و جنایتکار توصیف کرد. جنبش جهاد اسلامی فلسطین ضمن استقبال از حمله انتقام‌جویانه حزب‌الله لبنان به سرزمین‌های اشغالی، اعلام کرد: این حمله ثابت می‌کند دشمن تنها زبان زور را می‌فهمد. جنبش انصارالله یمن نیز در بیانیه‌ای ضمن تبریک پاسخ حزب‌الله لبنان به ترور «فؤاد شکر» تأکید کرد، پاسخ نیروهای مسلح یمن به تجاوز رژیم صهیونیستی به شهر «الحدیده» نیز در راه است.


«نمایش آتش‌بس» در پرده آخر

فرصت امریکا برای «نمایش آتش‌بس» رو به پایان است. حملات روز گذشته حزب‌الله لبنان در دور اول پاسخ به ترور فؤاد شکر این را نشان داد. حضور هیأت حماس در قاهره که نه برای آتش‌بس بلکه به منظور گفت‌و‌گو با مقامات مصری صورت گرفت به روشنی اثبات کرد  موضوعی که واشنگتن در آتش‌بس کنونی و چندمرحله‌ای خود دنبال می‌کند صرفاً «مذاکره برای مذاکره» است تا با وقت‌کشی، پاسخ مقاومت و ایران را مشمول مرور زمان کند.

محور مقاومت هم با معلق نگه‌داشتن پاسخ مشروع خود به دیپلماسی فرصت داد تا به یافتن راه‌حلی واقعی برای خاتمه جنگ پایبند باشد، اما طرحی که دولت بایدن به اسم آتش‌بس به منطقه آورده است، فقط یک توقف کوتاه مدت در جنگ است و صرفاً قرار است نیاز انتخاباتی دولت دموکرات و نیاز صهیونیست‌ها در فرار از مجازات ایران و شبکه مقاومت را برطرف کند. به همین خاطر بود که حماس از ابتدا تأکید کرد در چنین مذاکره‌ای شرکت نخواهد کرد، چرا که موضوع دائمی بودن آتش‌بس و خروج نظامی صهیونیست‌ها از غزه را نادیده گرفته است. متنی که حتی از پیشنهادهای امریکا در متن موسوم به دوم جولای هم تنزل کرده است.

طرح آتش‌بس امریکایی با هدف نجات اسرائیل تنظیم شده و از واقعیات میدانی فاصله بسیاری دارد. به همین خاطر است که مقامات امریکایی اعتراف کرده‌اند این توافق در آستانه فروپاشی است؛ چنانکه دو مقام امریکایی و دو مقام اسرائیلی، چند رو قبل به پولیتیکو گفتند توافق برای پایان دادن به درگیری‌ها در غزه در آستانه فروپاشی است و هیچ توافق جایگزین فوری و واضحی وجود ندارد که بتواند به جای آن ارائه شود.

نتانیاهو برای آمدن پای نمایش امریکایی‌ها با همراهی مصر و قطر، شرط و شروطی قرار داده است که قبول آن از سوی کشورهای حاضر در این مذاکرات بعید به نظر می‎رسد. نخست‌وزیر اسرائیل اصرار دارد نیروهای اسرائیلی در محور فیلادلفیا همچنان حضور داشته باشند و همچنان محور نتزاریم به عنوان نقطه اتصال شمال و جنوب غزه را در کنترل داشته باشد؛ او حتی گفته بندهای معاهده کمپ دیوید باید بازنگری شود تا کنترل رژیم اشغالگر قدس بر محور فیلادلفیا مشروعیت پیدا کند.

نشست پیشین توافق آتش‌بس با میانجیگری قاهره، دوحه و واشنگتن در قطر به هیچ نتیجه‌ای نرسید و رایزنی‌ها برای راضی کردن طرفین، به نشست بعدی و بررسی هر آنچه در متن توافقنامه آمده بود موکول شد؛ متنی که البته طرف اسرائیلی آن را قبول ندارد و برای پای مذاکره آمدن شرط و شروطی جدید را پیش پای سه دولت میانجیگر گذاشته و تأکید کرده برنامه‌ای برای پایان جنگ در غزه ندارد.

بعد از نشست ناکام دوحه، طرفین میانجی برای اتمام اوضاع بد غزه، در قاهره دور هم جمع شده‌اند تا برای رسیدن به توافق آتش‌بس به یک راه‌حل دیپلماتیک برسند، اما اضافه کردن چند بند به متن قرارداد آتش‌بس از سوی رژیم صهیونیستی این برآورد را می‌‌دهد که به نتیجه رسیدن این مذاکرات امری تقریباً نشدنی است. حالا تلاش‌های دیپلماتیک با اصرار امریکا و مصر همچنان ادامه دارد و حماس نیز اعلام آمادگی کرد تا هیأتی را برای حضور در این نشست اما با عنوان ناظر راهی قاهره کند. یک مقام ارشد حماس نیز تأکید کرده سفر این هیأت به معنای شرکت حماس در این دور از مذاکرات نیست.

شبکه «الشرق» در این باره به نقل از یک منبع در جنبش حماس گزارش داد: حماس به شروط خود پایبند است و هرگونه حضور اسرائیل در محور فیلادلفیا را رد می‌کند. این منبع گفت: ما به شروط بازگشت بدون قید و شرط آوارگان، تضمین بازسازی و تبادل واقعی اسرا برای تکمیل توافق پایبند هستیم. وی همچنین تأکید کرد: خروج کامل اسرائیل از محور فیلادلفیا و محور نتزاریم شرط تکمیل هرگونه توافق است. شبکه الشرق در ادامه گزارش داد: هیأتی از حماس امروز در قاهره به سر می‌برد تا نتایج مذاکرات درباره پیشنهاد «پر کردن شکاف‌ها» را پیگیری کند.

پیش از این یک منبع ویژه در رهبری مقاومت فلسطین به المیادین گفته بود که میانجی‌ها به فرمول‌های جدیدی در رابطه با رویکردها درخصوص مسائل مورد اختلاف بین حماس و اسرائیل دست یافته‌اند. این منبع تصریح کرد: «نقاط اختلاف بر سر عقب‌نشینی از نتزاریم، محور فیلادلفیا، گذرگاه رفح و اسرا است.» معادله مقاومت مقابل طراحی امریکایی «موقت در برابر موقت» است، به این معنی که اگر راهبرد امریکایی یک توقف موقت در جنگ غزه (و نه آتش بس) است، عواملی هم که پاسخ مقاومت را با وقفه مواجه کرده موقتی بوده و با گذشت زمان از بین خواهد رفت. /روزنامه ایران